Web design

Wstęp

Korzystasz z internetu codziennie, także teraz czytając ten krótki wstęp. Możesz to robić dzięki WEB DESIGN-owi, czyli procesie, dzięki któremu istnieje każda strona internetowa, na którą zajrzałeś choć raz w życiu lub zaglądasz regularnie. Z naszego artykułu dowiesz się, jak powstają strony www i w jaki sposób wspierają one nie jeden biznes.

Spis treści

Historia Internetu

Internet jest jednym z tych wynalazków, które całkowicie zrewolucjonizował życie codzienne ludzkości. Obecnie cała nasza cywilizacja opiera się na działaniu tego ogólnoświatowego połączenia.

Pierwszy projekt globalnej sieci komputerów stworzył w 1960 J. Licklider, a już dwa lata później Paul Baran opublikował koncepcję sieci cyfrowych transmisji danych, której wykonanie zleciło wojsko amerykańskie. Przełom jednak nastąpił 29 października 1969 roku na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles pierwsze węzły sieci ARPANET, która istnieje do dziś i jest uznawana za bezpośredniego przodka dzisiejszego internetu. ARPANET została oparta na rozległej architekturze, która nie miała swojej własnej centrali, a łączyła kilka różnych akademickich centrali ze sobą. Głównym założeniem skonstruowania takiej sieci była możliwość jej działania w momencie, gdy któraś z jej części zostałaby uszkodzona. Wcześniejsze sieci komputerowe były oparte o konkretną jednostkę centralną, a jej awaria przerywała pracę całej sieci.

 

W 1983 roku sieć ARPANET została podzielona na część cywilną oraz wojskową o nazwie MILNET i połączono je bramą umożliwiającą wymianę danych pomiędzy nimi. Moment podzielenia ARPANET-u uważa się za początek internetu, którego rozwój przestał być kontrolowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. W 1990 roku została stworzona pierwsza strona internetowa oraz opracowane podstawy HTML-u (czyli język służący do tworzenia pierwszych stron www) przez Tima Berners-Lee, a w 1992 roku napisano pierwszą, graficzną przeglądarkę o nazwie MOSAIC.

Po prawie 60 latach od powstania projektu Licklider’a internet rozrósł się do wielomiliardowej społeczności. W dzisiejszych czasach internet jest centrum cywilizowanego świata, to tu kupujemy, sprzedajemy, nawiązujemy przyjaźnie, kontakty biznesowe; tu pracujemy i tu zarabiamy na życie.

Marka Koala’s właśnie dzięki internetowi, który umożliwia swobodny przepływ informacji może dostarczać swoje cyfrowe produkcje klientom na całym świecie.

1

Web Design czyli co?

Strona internetowa, którą właśnie teraz przeglądasz, jest efektem czyjejś kreacji i jej wdrożenia — to właśnie jest Web Design. No może nie jest to aż takie proste; zaprojektowanie strony nie kończy się na ustaleniu jej układu, omówmy pokrótce wszystkie elementy projektowania strony, czyli Web Designu.

Układ strony — layout odpowiada za to, czy jest ona czytelna, czy ktoś odwiedzając ją pierwszy raz będzie w stanie intuicyjnie znaleźć na niej to czego szuka.

Kolorystyka — Powinna być przyjemna dla oka i zgodna z ogólną identyfikacją wizualną marki. Kolory są ważnym elementem wpływającym na percepcję i postrzeganie marki. Warto też pomyśleć o osobach niedowidzących i wprowadzić wersję o zwiększonym kontraście.

Grafika — Jest to ogół elementów obrazkowych obecnych na stronie, np. logotypy. Grafiki także powinny być spójne z identyfikacją wizualną marki oraz kolorystyka strony. Oprócz stworzenia grafiki trzeba też wiedzieć gdzie ją na stronie umieścić, aby nie była przeszkadzającym elementem na stronie.

Fonty — Mogą one albo uatrakcyjnić wizualnie stronę, albo sprawić, że będzie ona kompletnie nieczytelna, czego na pewno nie chcemy. Czcionka powinna być także czytelna na każdym urządzeniu i przeglądarce, po to właśnie mamy „web-safe fonts”, gdzie mamy cały komplet czcionek dobrze odczytywanych przez większość urządzeń. Przy doborze czcionki trzeba wziąć pod uwagę, aby była ona zgodna z księgą znaku marki — corporate identity.

Treść   Nawet jeśli wizualne aspekty strony będą wyjątkowo efektowne, to jeśli jej treść, czyli teksty będą byle jakie, to nikt na niej długo nie zagości. Ważne jest, aby użytkownik wchodząc na stronę otrzymał odpowiedź na swoje pytanie, aby zainteresowała go jej treść — bo to znaczy, że na nią wróci. Najlepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w copywritera, który skonstruuje tekst dostosowany do algorytmów Google, dzięki czemu zostanie ona wysoko wypozycjonowana. Głównym kryterium jakim kieruje się Google podczas pozycjonowania strony, jest to, w jaki sposób jest skonstruowany na niej tekst. Krótkie akapity, nagłówki i pogrubienia tekstu ułatwiają użytkownikowi przeglądanie strony, a to sprawia, że algorytmy są bardziej skłonne umieścić naszą stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.

2

WWW a biznes.

Dobrze znane powiedzenie mówi, że jeżeli nie można czegoś znaleźć w Google, to po prostu nie istnieje. Czego nas to uczy? Tego, że bardzo ważne jest, aby nasza firma była ‘wyszukiwalna’. Internet jest właśnie miejscem, do którego zaglądamy jako pierwsze szukając konkretnego produktu, dostawcy usług czy po prostu wykonawcy. Tak więc pierwszym działaniem marketingowym, którego powinniśmy się podjąć jest stworzenie dla naszej działalności strony internetowej – profesjonalnie wykonana strona www uwiarygodni i wzmocni wizerunek Twojej firmy. Jest to także świetny sposób na pozyskanie nowych klientów, ponieważ kontakt z firmą jest ułatwiony, więc kupując coś na stronie konsument będzie czuł się bezpieczny, że może w razie kłopotu zwrócić się do firmy z pytaniem. Co jednak wpływa na to, że strona internetowa skutecznie wspomaga nasz biznes?

Jakość. Atrakcyjna wizualnie i wygodna intuicyjnie strona internetowa jest czynnikiem, który zadecyduje o tym, czy jej użytkownik zdecyduje się na zakup za jej pośrednictwem i zostanie naszym klientem. Najważniejsze to zlecić wykonanie strony firmie, która z największą starannością i dbałością zadba o realizację swojego zadania.

Nastawienie na cel. Użytkownik wchodząc na konkretną stronę www wie czego na niej szuka, odwiedził ją w celu znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie, produktu, który zamierza kupić lub dowiedzieć się więcej o potrzebnej mu usłudze. Agencja tworząca stronę skutecznie wyróżni na stronie, to co firma ma do zaoferowania i czym się wyróżnia wśród konkurencji.

Rozpoznawalność. W zależności od tego, jaka jest rola strony internetowej trzeba będzie zadbać o odpowiednie treści na niej udostępniane. Tworzeniem dobrej jakości tekstów, które będą rzetelnie oddawały specyfikację produktu lub usługi zajmie się copywriter. Wizualnym aspektem strony zajmie się grafik, który stworzy specjalnie dla nas ilustracje i grafiki reklamujące naszą firmę, a gdybyśmy chcieli, zaprezentować nasz produkt na stronie, najlepszym wyjściem będzie skorzystać z usług dobrego fotografa.

Aktualność. Nasz praca nad stroną nie powinna się skończyć na jej stworzeniu, zamieszczeniu odpowiednich treści i reklamie w internecie. Strona musi być modyfikowana wraz z rozwojem kolejnych technologii i trendów internetowych.

3

Bardzo ważne jest ulepszanie witryny pod kątem jej użytkowników i ich potrzeb. Wszystkim tym najlepiej zajmą się specjaliści od web designu, którzy będą trzymali ‘rękę na pulsie’ i dbali o odpowiednie działanie oraz prezencję naszej strony internetowej. Nie zapomnijmy, że strona www naszej firmy, to jej wizytówka w internecie.

Ogromny wpływ na to, czy inwestycja w stronę internetową się zwróci mają małe szczegóły, które mogą się wydawać nic nie znaczące, a tak naprawdę są bardzo ważne dla użytkowników witryny. Jednym z większych błędów przy projektowaniu strony jest brak bezpośredniego kontaktu do firmy, zamiast tego często na stronie znajdujemy jedynie formularz kontaktowy. Sam w sobie jest dobrym narzędziem, ważne, żeby był zintegrowany z CRM lub System Marketing Automation. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że większość ludzi lubi o coś zapytać bezpośrednio przez telefon, lub mieć pewność, że pisząc maila otrzymają na niego odpowiedź, a formularz kontaktowy sprawia wrażenie dystansowania się firmy od otoczenia zewnętrznego. Ważne są też widoczne na stronie ikony z serwisami społecznościowymi.

‘Call to action’ to bardzo ważne narzędzie marketingowe. Reklamując stronę w internecie przyciągniemy na nią wielu nowych użytkowników, a przycisk Call To Action w zależności, jaki był cel reklamy, pomoże nam go zrealizować. 

Użytkownik mając widoczną ikonkę jak ‘Zadzwoń do nas’ lub ‘Zamów już teraz’ jest bardziej skłonny ulec sugestii bezpośrednio skierowanej do niego.

Przycisk Call To Action powinien się na stronie wyróżniać, w tym celu umieścić go trzeba w strategicznych miejscach na stronie – pierwszym ekranie lub na przykład pod stopką.

Strona MUSI działać poprawnie na każdym urządzeniu, a szczególnie na mobilnych, które stanowią 52% światowego ruchu w internecie (według Gemius) i odsetek ten z każdym dniem rośnie. Kolejną rzeczą jest to, że Google pozycjonuje wyżej przede wszystkim strony szybko działające na urządzeniach mobilnych. Tutaj rozwiązaniem jest rezygnacja z Flasha, który przestaje być wspierany przez coraz większą liczbę producentów, a więc strona, której efekty wizualne są oparte na tej wtyczce nie będzie działała jak powinna.

Jak widać na efektywny Web Design składa się wiele czynników, jako Koala’s zapewniamy profesjonalną obsługę i dbałość o strony internetowe naszych klientów. Wkładamy wiele pracy w rozwój naszego zespołu, a nad każdym projektem czuwa opiekun biznesowy,  po to, by dostarczyć naszym klientom najwyższej jakości usługi.

4

Wybrane historie sukcesu

Villa Saska

End client: Angorska 13A sp. z o.o. sp.k. Graphics: Space Solution Page template: Michael (Koala’s Digital) Publication: www.angorska13a.pl Luxury apartments

Read More »

Klinika Kręgosłupa

End client: Klinika Kręgosłupa UI/UX: Michał Dróżdż (Koala’s)  Template: Michał Dróżdż (Koala’s) Publication: www.klinikakregoslupa.pl Find something interesting? Ask about offer with free prototype

Read More »

Dimension Eleven

End client: Dimension Eleven Key Visual: Dimension Eleven UI/UX: Michał Dróżdż (Koala’s)  Template: Michał Dróżdż (Koala’s) Publication: www.dimension-eleven.com Find something

Read More »

5

Najpopularniejsze technologie

Web Design opiera się przede wszystkim na połączeniu wzornictwa i nowych technologii. Podstawowymi językami programisty są CSS, HTML i JavaScript. Prawdopodobnie każdy choć raz słyszał te nazwy, jednak nie każdy wie, że są one tylko wierzchołkiem góry lodowej technologicznych narzędzi.

HTML Tak właściwie to Hypertext Markup Language, język oparty na konkretnych kodach. Programista projektując stronę zazwyczaj pracuje na bazie HTML, dzięki któremu może stworzyć strukturę strony i jej zawartości.

CCS Kaskadowe Arkusze Stylów z ang. Cascading Style Sheets to język, który służy do opisania tego w jaki sposób ma się wyświetlać strona internetowa.

Serwer Jest to program komputerowy udostępniający swoją zawartość np. pliki tekstowe, obrazy, arkusze kalkulacyjne.  Ważna kwestia do zapamiętania, to, że nasza strona będzie przechowywana na serwerze, który udostępni ją innym użytkownikom, więc musi on być bezawaryjny i dostatecznie szybki.

Języki programowania Wyżej wspomnieliśmy już o HTML-u i CSS, które są właśnie językami programowania. Języki te działają na tej samej zasadzie co ludzkie — każdy kod odpowiada za inną komendę, funkcję.

Formaty danych To czy plik jest graficzny czy dźwiękowy komputer rozróżnia po jego formacie, czyli tej końcówce po nazwie pliku np. png. Formatów plików jest wiele, jednak podstawowym jest ten tekstowy.

API W jaki sposób komputery, a dokładniej aplikacje się porozumiewają między sobą? No właśnie dzięki Application Programming Interface, czyli reguły wraz z ich opisami, dzięki którym programy komputerowe się komunikują.

Protokoły To po prostu warstwy na jakie został podzielony proces przesyłania danych komputerowych. Określają one funkcje, które sieć spełnia.

Przeglądarka internetowa, której właśnie teraz używasz do czytania tego artykułu na naszej stronie internetowej jest po prostu programem komputerowym. Jej zadaniem jest pobieranie i wyświetlanie witryn www oraz odtwarzanie plików multimedialnych.

Framework Brzmi skomplikowanie, a jest to platforma programistyczna. Ułatwia znacznie pracę programisty, ponieważ jest ona już szkieletem strony internetowej, więc wystarczy ją ‘tylko’ spersonalizować i zadbać o szczegóły.

6

Jak powstaje projekt?

Planowanie, projektowanie oraz tworzenie stron internetowych to w bardzo dużym skrócie można powiedzieć jest Web Designem i tak faktycznie wyglądał jeszcze nie tak dawno temu; wystarczyła podstawowa znajomość HTML-u, notatnik i tak powstawała cała strona internetowa. Obecnie na Web Design składa się dużo więcej czynności, a nad stronami internetowymi pracują specjaliści. Web Designer musi umieć tworzyć grafiki i znać podstawy projektowania, na które się składają m.in. kompozycja i typografia, a oprócz tego trzeba mieć choćby podstawową wiedzę marketingową, która pomoże w zaprojektowaniu strony. A to tylko podstawy! Tak naprawdę Web Design to bardzo złożona i elastyczna dziedzina, która ciągle się rozwija.

W Koala’s Web Design jest dla nas pasją, nasza praca jest formą zabawy i z ekscytacją podchodzimy do realizacji każdego nowego zlecenia!

 

Naszą pracę zaczynamy od dokładnego wywiadu z klientem na temat tego czego oczekuje od swojej strony; do czego ma ona służyć? Jaka jest jej grupa docelowa? Od dokładnie przeprowadzonego wywiadu zależy przebieg pracy nad stroną.

Następnie przechodzimy do planowania, tworzymy mapę strony i jej szkielet, które zaprezentujemy klientowi, aby mógł ocenić jej przyszły wygląd.

Pierwszym efektem naszej pracy jaki zobaczy klient będzie wstępna wersja graficzna projektu. Przedstawimy graficznie układ strony, proponowanie rozmieszczenie grafik, zdjęć czy filmów. Zanim przejdziemy do kodowania tworzone są wszystkie treści na stronę, czyli teksty, nagłówki, opisy itd.

W tym momencie zaczyna się programowanie! Tworząc rzeczywistą stronę internetową wykorzystuje wszystkie wcześniej przygotowane materiały na stronę; treści, grafiki, filmy.

 

7

Gdy strona jest już gotowa trzeba przetestować każdy jej odnośnik, link, łącze, formularz, skrypt. Wszystko po to, aby wychwycić błędy, które mogły wystąpić w czasie programowania. Po akceptacji ostatecznej wersji projektu instalujemy go na serwerze wskazanym przez klienta. Finalizujemy prace nad projektem, gdy zintegrujemy go z innymi systemami klienta np. aplikacją.

Zespół Koala’s pracuje z Design Thinking oraz Agile, aby dostarczyć swoim klientom najlepsze rozwiązania.

Design Thinking to Metoda pracy nad tworzeniem innowacyjnego produktu lub unowocześnieniem już istniejącego. Taką pracą zajmuje się złożony ze wszystkich specjalistów  biorących udział w projekcie i klienta zespół. Ich zadaniem jest realizacja kolejno etapów metody Design Thinking wykorzystując określone techniki i narzędzia. W ten sposób zespół jest w stanie wygenerować rozwiązanie określonego problemu lub produkt. W wyniku pracy zespołu powstaje prototyp gotowy do przetestowania.

 

Agile Opracowana w 2001 roku deklaracja wspólnych zasad dla tzw. ‘zwinnych metod’ wspomagających proces tworzenia oprogramowania.  W Koala’s wykorzystujemy Agile, aby doprowadzić produkt do perfekcji w kolejnych interakcjach, czyli rewizjach – tak, aby spełnić wszystkie kryteria sukcesu klienta.

8

Indywidualna wycena

Ceny za projekt i stworzenie strony internetowej są bardzo zróżnicowane. Tak jak w kwestii każdego zakupy, chodzi o jakość wykonania produktu. Jakość naszej strony internetowej decyduje o tym czy będzie ona np. kompatybilna ze wszystkimi urządzeniami, funkcjonalna i czy będzie poprawnie działała. Tak więc czego oznaką jest zbyt niska lub wysoka w porównaniu z innymi ofertami cena?

Szablon. Bardzo często za niską ceną oferowaną przez web designerów kryje się gotowy szablon. W niektórych przypadkach może to być uzasadnione biznesowo, jednak korzystanie z gotowych szablonów jest uznawane za jedną z poważniejszych zbrodni agencji designerskich. Dlaczego? Ponieważ szablon mocno ogranicza, zamiast dostosować układ strony do potrzeb klienta, to trzeba jego potrzeby dostosować pod z góry narzucony układ. Zazwyczaj agencje, które używają gotowych mają ich kilka i bardzo podobnych. Więc drugim minusem korzystania z gotowych szablonów jest brak oryginalności. A chyba nie musimy mówić, że najbardziej zapada w pamięć, to co, się wyróżnia?

 

Warto więc w takim razie zapłacić trochę więcej za zlecenie zaprojektowania strony od ‘zera’ i mieć pewność, że strona jest w 100% dedykowana naszej działalności i potrzeb.

Dokładność. Czym się charakteryzuje dobre danie w restauracji? Tym, że nie jest odmrażane. Najlepsze restauracje stawiają na jakość podawanych potraw, a nie na obsługę jak największej liczby gości w jak najkrótszym czasie. Tak samo zamawiając stronę lepiej postawić na wykonawcę, który skrupulatnie zrealizuje każdy etap tworzenia strony, zamiast pokusić się o web designerskiego fast fooda. Korzystając z usług ‘szybkiej’ agencji może nas narazić na dodatkowe koszty związane np. z naprawami usterek.

Treść. Żadnego pożytku nie odniesiemy nawet z  najlepiej zaprojektowanej strony internetowej, jeśli jej treści i zawartość będą bezużyteczne dla użytkowników. Nasza strona powinna dostarczać konkretnych rozwiązań, wiadomości lub odpowiedzi na pytania, aby ludzie chętnie ją odwiedzali. 

9

W takim więc razie bardzo ważnym elementem strony są np. teksty. Powinny być one oryginalne, czyli napisane specjalnie dla nas, a nie skopiowane z innej witryny lub po prostu przetłumaczone z obcojęzycznej www. Teksty powinny się też przyjemnie czytać, być zrozumiałe i nie zawierać błędów ortograficznych czy stylistycznych – w innym wypadku firma może się wydać nieprofesjonalna. Oprócz dostarczenia atrakcyjnych treści dla użytkownika, teksty na stronie wpływają w znacznym stopniu na jej pozycję w wyszukiwarce. Odpowiednio skonstruowany tekst pod SEO może zaowocować wyświetleniem się strony w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

10

Trendy przyszłości

Co zrobić, aby nasza strona była atrakcyjna dla odwiedzających? Jak sprawić, że zapadnie im w pamięć? Trzeba mieć na uwadze to, że w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, pełnym konkurencji musimy być po prostu ‘na czasie’. Pokazać, że firma stale się rozwija i nie zatrzymała się w poprzedniej dekadzie. Tak więc co jest modne w web designerskim świecie?

Wyróżnij się! Czy nie zauważyłeś, że wiele stron z tej samej branży wygląda bardzo podobnie? Jeśli chcemy, aby nasza marka zapadła w pamięć odwiedzającym stronę, trzeba się najzwyczajniej w świecie czymś wyróżnić. Pierwszym trendem przyszłości zdecydowanie jest mało jeszcze popularna asymetria wykorzystywana na stronie internetowej. Ciekawy efekt zagwarantuje wykorzystanie elementów typograficznych, czym zainteresowanie rośnie.

Minimalizm

Można się wyróżnić rzucającymi się w oczy ozdobnikami, ale można to też zrobić wykorzystując prostotę.

Można wykorzystać białe tło, które jest neutralne i zadbać o duże marginesy lub pokusić się o minimalistyczne szaleństwo i zdecydować się na czarne tło z niewielką ilością ozdobników. Prostota w designie gwarantuje nam lepszy odbiór tekstu, czyli tego, co chcemy przekazać użytkownikowi — nic nie odwraca jego uwagi od treści, więc jest się w stanie skupić na niej w 100%

Szybkość ładowania

Ile razy zrezygnowałeś z wejścia na jakąś stronę bo się zbyt długo ładowała? Frustrujące, prawda? Według Googla 53% użytkowników rezygnuje z wejścia na stronę, jeśli ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Jeśli prowadzimy biznes, którego podstawą jest nasza strona internetowa, to ten czynnik powinien być priorytetem przy projektowaniu witryny.

Siatka

Z dniem, w którym Instagram zrzeszył sobie większą część użytkowników internetu, przedsiębiorcy uświadomili sobie, że nic tak nie przyciąga klienta, jak piękne zdjęcia.

11

Tak właśnie powstał trend, w którym sklepy internetowe prezentują swoje produkty w postaci siatki zdjęć. Prawie jak to ma miejsce na instagramowych profilach. Jest to przejrzyste, przyciąga wzrok i kreuje atrakcyjny wizerunek marki. Same plusy.

User Experience

Bardzo ważny punkt! W niektórych branżach piękne zdjęcia i minimalistyczny design nie wystarczą. Czasami trzeba się postarać o dodatkowe udogodnienia dla użytkowników, aby zostali oni na dłużej na naszej stronie lub po prostu coś kupili. Chodzi przede wszystkim o ułatwienie znalezienie konkretnych informacji, uproszczony formularz rejestracyjny lub łatwość w zlokalizowaniu danych kontaktowych na stronie.

Urządzenie mobilne

Ponad 50% urządzeń korzystających z sieci to urządzenia mobilne i to właśnie po nie w pierwszej kolejności sięgamy, gdy potrzebujemy znaleźć jakąś informację. Bardzo ważnym jest aby nasza strona była w 100% kompatybilna ze smartfonami, ponieważ ich właściciele to spory odsetek naszych potencjalnych klientów.

12

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Podoba Ci się ten artykuł?

Share on facebook
Udostępnij
Share on email
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij

Zostaw komentarz